Svar: Enormt ensidigt spisende 18 måneders dreng

18. april 2018

Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Stine

Tak for dit brev og dine ærlige tanker om, hvor bekymret man naturligt bliver, hvis ens barn ikke spiser eller ikke spiser varieret nok.. Der er ikke noget du hellere vil end at hjælpe din dreng til at spise, og man kan let komme til at føle sig magtesløs, når børn kniber munden sammen, drejer hovedet, skubber maden væk eller højlydt erklærer "det kan jeg ikke li!"...

Der er flere ting, som spiller ind hos jer. Det er sådan, at der er visse tidspunkter i vores liv, hvor vi er mere modtagelige for at lære nye ting.. Og i forhold til mad, så er det vigtigt, at vi forsøger at præsentere vores barn for så mange forskellige fødevarer som muligt - før barnet bliver et år. Det lyder som om, at du er blevet opmærksom på dette, men det har ikke været muligt hos jer, og det betyder ikke, at du så ikke kan lære ham at spise mere varieret - det vil dog kræve mere tid og ekstra meget tålmodighed...:)

Med den alder han har nu, så er det faktisk ekstra svært. Det er nemlig sådan, at i 1.5-2års alderen, så vil de fleste børn begynde at blive langt mere skeptiske overfor mad, som de ikke kender. Man kalder det fødevare-neofobi. Ordet "fobi" betyder frygt, at man er bange eller utryg ved noget. Ordet "neo" betyder ny. Så når man har en "neofobi", så er man bange for det nye, og når man har en fødevare-neofobi, så er man utryg ved eller skeptisk overfor mad, som man ikke kender.

At neoforbien opstår i denne alder siger man skyldes, at børn har kunne finde mad i naturen fra de var ca. 1.5-2 år gamle - og deres neofobi har tjent om beskyttelse mod giftig eller dårlig mad. Børn har altså helt tilbage i gammel tid skulle være tilbageholdende overfor fremmed mad eller mad med anderledes smag - og sådan er det stadig.

Det bedste du kan gøre er at servere mange forskellige fødevarer for ham - og ja det er helt rigtigt, som du har læst - det vil være rigtig godt, hvis du kan sikre, at der altid er en ting, som han kan lide og som han kan gå igang med at spise. Det er vigtigt, at han vænnes til at spise, når han sidder ved bordet og naturligt går igang med måltidet og stille og roligt kan han så begynde at smage på andre fødevarer og dermed spise andet end sit rugbrød... Derudover er du nødt til at sikre, at han faktisk får noget at spise og så er f.eks. rugbrød jo bedre end ingen mad :)

Undersøgelser viser, at børn ofte skal have præsenteret "ukendte fødevarer" 8-15 gange før de kender fødevaren og er trygge ved at spise den. Og det er her vigtigt, at vi som voksne signalerer, at maden smager godt. Det er også vigtigt, at stemningen og følelserne omkring maden og måltidet er positive. Det skal altså være hyggeligt og rart at sidde ved bordet, og du skal prøve at slappe af omkring hans indtag, tage det roligt - for han spejler sig også i dig og måden du reagerer på - og det er vigtigt at han får madro:)

Da han ikke spiser nogen form for grøntsager, så vil det være rigtig godt, at du medtænker, hvordan du kan få mere grønt i ham, og der er her forskellige muligheder:

- Brug f.eks. grøntsagsmos som smørbart pålæg på rugbrød. Det kan være grøntsagsmos som du selv laver, eller du kan bruge mos fra glas, som ...

Annonce

... passer til børn på 1+ år... Du kan også købe forskellige vegetariske patéer som kan bruges.

- Bag grøntsager i ovnen, så han om aftenen kan sidde og gnave ovnbagte kartofler og rodfrugter skåret i stænger og både. Det vil appellerer til hans lyst til at spise, hvis han kan sidde og spise selv, styre måltidet lidt selv.

- Brug forskellige former for sovs sammen med grøntsager. Kartofler kan moses med sovs, og du kan f.eks. også lave forskellige typer grøntsagssovs...

- Du kan også lave lidt dip til grøntsagerne - det bliver naturligt lettere i takt med at han bliver ældre med rå grøntsagsstænger, det er han nok lige lille nok til endnu - han risikerer at få det galt i halsen...

- Meget fint revet råkost kan han dog godt få lidt af. Det kan f.eks. være fintrevet gulerod, blandet med lidt fint hakket spidskål, revne æbler og rosiner evt. overhældt med lidt appelsinsaft...

- Bag grøntsager ind i brød og boller, hvis du bager selv. Du kan bruge f.eks. kartofler, gulerødder, squash, græskar, rødbeder, spinat, kål. Grøntsagerne kan koges, og du kan tilsætte dem som mos. Du kan også vælge at rive grøntsager og komme dem revet ned i dejen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

- Lav f.eks. grønkålschips, rodfrugtschips og lignende - som en sjov snack en gang imellem... Når du laver grøntsagschips selv, så spar på saltet!

- Du kan lave grøntsagssmoothies og grøntsagsjuice. Du kan i princippet bruge alle slags grøntsager blandet med forskellig frugt. du skal være opmærksom på, at han ikke bør drikke juice eller smoothie over længere tid, da syren i frugt og grønt sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Derfor er det vigtigt, at juice og smothies gives som en drik, og at han ikke går og nipper af glasset hele tiden.

Derudover kan det anbefales at du tilsætter A38, fordi det kan neutralisere syren lidt.

Med hensyn til en vitaminpille, så er anbefalingen at børn som udgangspunkt ikke skal tilbydes dette, da deres behov for vitaminer og mineraler normalt vil blive dækket igennem en almindelig varieret kost... Samtidig indeholder kosten langt flere vitaminer og mineraler end end vitaminpille kan tilføre. Men hvis din dreng ikke spiser nogen form for grøntsager og spiser meget sparsomt af kød eller fisk, så bliver hans kost naturligt meget ensidig og jeg tænker, at det i den situation kan være godt at tilbyde ham et vitamintilskud dagligt...

Du bør vælge et produkt beregnet til børn mellem 1-10 år, og som indeholder 100% RI 100 % RI (referenceindtag) eller 100 % NRV (næringsstofreferenceværdier) for børn i denne aldersgruppe. Vær opmærksom på at nogle tabletter først anbefales fra 3 års alderen - hvis du ikke kan få andre, så tal med lægen om, hvorvidt det vil være okay, at du giver disse til din dreng :) Vælg gerne en tyggetablet, der kan knækkes i kvarte, så du sikrer, at han ikke får den galt i halsen...

Du skal samtidig være opmærksom på, at de skal stå uden for hans rækkevidde, og du skal sikre, at han ikke får mere end en tablet daglig. Hvis tabletten indeholder D-vitamin skal han ikke også tilbydes D-dråber, men vil være dækket via sin multivitaminpille...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger