Svar: Enormt ensidigt spisende 18 måneders dreng
18. april 2018
Alder:
18 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og dine ærlige tanker om, hvor bekymret man naturligt bliver, hvis ens barn ikke spiser eller ikke spiser varieret nok.. Der er ikke noget du hellere vil end at hjælpe din dreng til at spise, og man kan let komme til at føle sig magtesløs, når børn kniber munden sammen, drejer hovedet, skubber maden væk eller højlydt erklærer "det kan jeg ikke li!"...
Der er flere ting, som spiller ind hos jer. Det er sådan, at der er visse tidspunkter i vores liv, hvor vi er mere modtagelige for at lære nye ting.. Og i forhold til mad, så er det vigtigt, at vi forsøger at præsentere vores barn for så mange forskellige fødevarer som muligt - før barnet bliver et år. Det lyder som om, at du er blevet opmærksom på dette, men det har ikke været muligt hos jer, og det betyder ikke, at du så ikke kan lære ham at spise mere varieret - det vil dog kræve mere tid og ekstra meget tålmodighed...:)
Med den alder han har nu, så er det faktisk ekstra svært. Det er nemlig sådan, at i 1.5-2års alderen, så vil de fleste børn begynde at blive langt mere skeptiske overfor mad, som de ikke kender. Man kalder det fødevare-neofobi. Ordet "fobi" betyder frygt, at man er bange eller utryg ved noget. Ordet "neo" betyder ny. Så når man har en "neofobi", så er man bange for det nye, og når man har en fødevare-neofobi, så er man utryg ved eller skeptisk overfor mad, som man ikke kender.
At neoforbien opstår i denne alder siger man skyldes, at børn har kunne finde mad i naturen fra de var ca. 1.5-2 år gamle - og deres neofobi har tjent om beskyttelse mod giftig eller dårlig mad. Børn har altså helt tilbage i gammel tid skulle være tilbageholdende overfor fremmed mad eller mad med anderledes smag - og sådan er det stadig.
Det bedste du kan gøre er at servere mange forskellige fødevarer for ham - og ja det er helt rigtigt, som du har læst - det vil være rigtig godt, hvis du kan sikre, at der altid er en ting, som han kan lide og som han kan gå igang med at spise. Det er vigtigt, at han vænnes til at spise, når han sidder ved bordet og naturligt går igang med måltidet og stille og roligt kan han så begynde at smage på andre fødevarer og dermed spise andet end sit rugbrød... Derudover er du nødt til at sikre, at han faktisk får noget at spise og så er f.eks. rugbrød jo bedre end ingen mad :)
Undersøgelser viser, at børn ofte skal have præsenteret "ukendte fødevarer" 8-15 gange før de kender fødevaren og er trygge ved at spise den. Og det er her vigtigt, at vi som voksne signalerer, at maden smager godt. Det er også vigtigt, at stemningen og følelserne omkring maden og måltidet er positive. Det skal altså være hyggeligt og rart at sidde ved bordet, og du skal prøve at slappe af omkring hans indtag, tage det roligt - for han spejler sig også i dig og måden du reagerer på - og det er vigtigt at han får madro:)
Da han ikke spiser nogen form for grøntsager, så vil det være rigtig godt, at du medtænker, hvordan du kan få mere grønt i ham, og der er her forskellige muligheder:
- Brug f.eks. grøntsagsmos som smørbart pålæg på rugbrød. Det kan være grøntsagsmos som du selv laver, eller du kan bruge mos fra glas, som passer til børn på 1+ år... Du kan også købe forskellige vegetariske patéer som kan bruges.
- Bag grøntsager i ovnen, så han om aftenen kan sidde og gnave ovnbagte kartofler og rodfrugter skåret i stænger og både. Det vil appellerer til hans lyst til at spise, hvis han kan sidde og spise selv, styre måltidet lidt selv.
- Brug forskellige former for sovs sammen med grøntsager. Kartofler kan moses med sovs, og du kan f.eks. også lave forskellige typer grøntsagssovs...
- Du kan også lave lidt dip til grøntsagerne - det bliver naturligt lettere i takt med at han bliver ældre med rå grøntsagsstænger, det er han nok lige lille nok til endnu - han risikerer at få det galt i halsen...
- Meget fint revet råkost kan han dog godt få lidt af. Det kan f.eks. være fintrevet gulerod, blandet med lidt fint hakket spidskål, revne æbler og rosiner evt. overhældt med lidt appelsinsaft...
- Bag grøntsager ind i brød og boller, hvis du bager selv. Du kan bruge f.eks. kartofler, gulerødder, squash, græskar, rødbeder, spinat, kål. Grøntsagerne kan koges, og du kan tilsætte dem som mos. Du kan også vælge at rive grøntsager og komme dem revet ned i dejen.
- Lav f.eks. grønkålschips, rodfrugtschips og lignende - som en sjov snack en gang imellem... Når du laver grøntsagschips selv, så spar på saltet!
- Du kan lave grøntsagssmoothies og grøntsagsjuice. Du kan i princippet bruge alle slags grøntsager blandet med forskellig frugt. du skal være opmærksom på, at han ikke bør drikke juice eller smoothie over længere tid, da syren i frugt og grønt sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Derfor er det vigtigt, at juice og smothies gives som en drik, og at han ikke går og nipper af glasset hele tiden.
Derudover kan det anbefales at du tilsætter A38, fordi det kan neutralisere syren lidt.
Med hensyn til en vitaminpille, så er anbefalingen at børn som udgangspunkt ikke skal tilbydes dette, da deres behov for vitaminer og mineraler normalt vil blive dækket igennem en almindelig varieret kost... Samtidig indeholder kosten langt flere vitaminer og mineraler end end vitaminpille kan tilføre. Men hvis din dreng ikke spiser nogen form for grøntsager og spiser meget sparsomt af kød eller fisk, så bliver hans kost naturligt meget ensidig og jeg tænker, at det i den situation kan være godt at tilbyde ham et vitamintilskud dagligt...
Du bør vælge et produkt beregnet til børn mellem 1-10 år, og som indeholder 100% RI 100 % RI (referenceindtag) eller 100 % NRV (næringsstofreferenceværdier) for børn i denne aldersgruppe. Vær opmærksom på at nogle tabletter først anbefales fra 3 års alderen - hvis du ikke kan få andre, så tal med lægen om, hvorvidt det vil være okay, at du giver disse til din dreng :) Vælg gerne en tyggetablet, der kan knækkes i kvarte, så du sikrer, at han ikke får den galt i halsen...
Du skal samtidig være opmærksom på, at de skal stå uden for hans rækkevidde, og du skal sikre, at han ikke får mere end en tablet daglig. Hvis tabletten indeholder D-vitamin skal han ikke også tilbydes D-dråber, men vil være dækket via sin multivitaminpille...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske